Zwartboek Marenland

18 oktober 2023

Zwartboek Marenland

Foto: Kenny Buitendam

Woongroep Marenland wordt opgeheven. Daarmee zijn de problemen van de huurders van Marenland niet voorbij. Al jarenlang horen we schrijnende verhalen van huurders. Meermalen kwamen we samen in actie. Ook met succes. Samen met huurders dwongen we verandering af. Maar het is nog niet genoeg. Daarom komen we opnieuw in actie.

Op vrijdag 20 oktober 11:00 Beukenlaan Appingedam bieden huurders een zwartboek aan aan Vijlbrief. In dit zwartboek doen huurders van woongroep Marenland hun verhaal. Huurders die in een woning wonen met ziekmakende schimmel. Huurders die al jarenlang wachten in een kapot en onveilig huis. Huurders die na versterking in een huis zitten met ernstige gebreken. Veel klachten over slechte communicatie. Veel klachten over niet serieus of afgescheept te worden. De strijd tegen ongelijkheid, de strijd voor eerlijke vergoedingen voor bijvoorbeeld zelf aangebrachte voorzieningen. Dat en meer komt langs.

Nu Marenland wordt opgeheven en het bezit wordt verdeeld onder andere corporaties is het ook de hoogste tijd om de problemen van en met huurders op te lossen. Dat moeten de nieuwe corporaties doen, maar zij kunnen dat niet alleen. We mogen geen herhaling krijgen van de afgelopen jaren, waarin de corporatie meer taken kreeg dan ze aankan. Ook de landelijke en lokale politiek en uitvoeringsorganisaties moeten meehelpen.

De huurders eisen D.A.D.E.N.

Duidelijkheid: Huurders moeten snel duidelijkheid krijgen, de communicatie moet beter.

Aanpak verschillen: Onrechtvaardige verschillen tussen huurders, tussen huurders en kopers, tussen buren, buurten, dorpen en wijken, in regelingen en in de aanpak van woningen, moeten worden opgelost.

Democratie: Huurders moeten meer zeggenschap krijgen. Met huurders wordt een plan gemaakt voor hun huis en buurt.

Energie: De energierekening moet omlaag. Er komt compensatie voor huurders die door de (trage) versterking een te hoge energierekening hebben. Bestaande en nieuwe woningen worden duurzaam en aardgasvrij.

Nieuwbouw en verbouw: De al jaren traag verlopende versterking en sloop-nieuwbouw wordt voortvarend aangepakt waarbij de belangen van bewoners en buurten leidend zijn. Ook woningen met gebreken, zoals schimmel, die niet in het versterkingsprogramma zitten, worden aangepakt.

Het zwartboek is hier te vinden:https://provinciegroningen.sp.nl/nieuws/2023/10/overhandiging-zwartboek-huurders-marenland